Mecanismul Tourbillon

IInventia apartine lui Abraham Louis Breguet, cel supranumit, pe buna dreptate, „ceasornicarul regilor si rege al ceasornicarilor”. Inventat in 1795 si patentat la Paris in 1801, mecanismul s-a nascut dintr-o observatie si anume ca precizia ceasurilor de buzunar tinute pe verticala era mai mica decat a celor tinute pe orizontala.

Tourbillonul este de fapt o cusca mobila care contine piese regulatoare ca roata balansier, arcul spiral, roata anker si furca anker  capabile sa elimine automatic erorile de precizie legate de pozitie. Din cauza pozitiei, centrul de gravitatie al spiralului ajunge in afara axei sale de rotatie. Mecanismul rotativ rezolva acest neajuns, invartind centrul de gravitatie al spiralului o data pe minut in jurul axei balansierului.

Prima companie care a produs ceasuri de mana cu tourbillon a fost Audemars Piguet, in 1986, iar aparitia acestui tip de ceas a avut un succes rasunator.

Totusi, mecanismul in sine este extrem de dificil de realizat. Complexitatea mecanismului a fost demonstrata si de cei de la International Watch Company (IWC), prin modelul „Il Destriero Scafusia”, cu 100 de piese si o greutate de 0,296 grame. Se considera ca acest model, fiind cel mai complex de pana acum, va reusi sa arate precis toate elementele cronologice (ziua, luna, anul, anul bisect si secolul), fara nicio calibrare, pana in 2499.

Fireste,ceasul cu mecanism tourbillon are un pret pe masura, justificat in primul rand de structura sa foarte complexa, ce implica si folosirea de materiale exotice foarte usoare si foarte dure (aliaje din titan si beriliu). Apoi, sunt necesare echipamente speciale pentru construirea si  calibrarea mecanismului rotativ – de pilda, pentru calibrare este necesara demontarea si montarea mecanismului, proces foarte anevoios. Mai mult, pe langa durata semnificativa necesara fabricarii unui ceas cu mecanism tourbillon, exista si foarte putini ceasornicari capabili sa realizeze un asemenea mecanism (doar 250 de ceasornicari au fost capabili sa produca acest mecanism din 1795 pana in prezent) si, implicit, exista si un numar mic de companii care pot realiza acest tip de ceas (in 2001, la celebrarea a 200 de ani de la inventarea mecanismului, doar 14 companii produceau ceasuri cu tourbillon).

In prezent exista ceasuri mecanice cu o precizie mult mai mare decat cele cu tourbillon, probabil din aceasta cauza exista dezbateri cu privire la eficienta acestui mecanism. Totusi, ca si ceasurile mecanice si ceasurile cu tourbillon ocupa un loc important in colectiile din intreaga lume, chiar daca sunt mai putin precise ca mecanismele pe baza de cuart.

6 August   by | 3 comentarii | Branduri: ,

Comentarii

Alex (06-08-2010 ; 1:32 pm) #

Nu e chiar practic un asemenea ceas deoarece are intarzieri de 2-3 secunde la 48 de ore, fata de un cuart ieftin care are intarzieri de 2-3 secunde la 1 luna. Totusi, este frumusetea si prestigiul de a avea un mecanism extraordinar lucrat de mana, trebuie sa fie un sentiment placut (platit in bani grei).

Aici puteti vedea cum merge: http://www.youtube.com/watch?v=aoXHp_Xc2-8

Time-Time (10-08-2010 ; 10:46 pm) #

De precizat ca primul ceas cu aceasta complicatie produs de cei de la AP este cel mai subtire si mai usor tourbillon produs pana acum.

Eugen73 (14-08-2010 ; 9:42 am) #

Trebuie facuta o DISTINCTIE intre un tourbillon denumit de specialisti ” People’s tourbillon ” made in Cnina si unul de Haute Orlogerie.
Tourbilloanele asiatice sunt intradevar tourbilloane, insa acestea sunt executate IN MASA ( falsurile sunt echipate cu acest gen) si din materiale de calitate mult-mult inferioare celor elvetiene.( in paranteza, numai mecanismul unui tourbillon elvetian mai accesibil incepe de la 3000 euro. )
In aceste conditii nu putem avem pre multe pretentii…

Scrie un comentariu